Wednesday, April 27, 2011

Syarikat kawalan keselamatan boleh gulung tikar macam nie


Lebih 500 syarikat perkhidmatan kawalan keselamatan didakwa bakal gulung tikar sekiranya kerajaan tetap bertegas untuk mengambil tindakan terhadap syarikat yang gagal membayar gaji minimum kepada pekerja mereka.

Lebih teruk tindakan itu juga didakwa bakal mengakibatkan kira–kira 150,000 pengawal keselamatan yang kini berkhidmat dibawah syarikat perkhidmatan kawalan keselamatan akan hilang pekerjaan masing-masing apabila syarikat terbabit terpaksa ditutup.

Dakwaan itu dibuat Setiausaha Akhbar Presiden Persatuan Perkhidmatan Kawalan Keselamatan Malaysia (PPKKM), M. Nagoor Has han Sahiboo pada Kursus Keselamatan Pengawal Keselamatan di Sekolah Kebangsaan Pelagat semalam.

M. Nagoor mendakwa, perkara itu berlaku kerana kadar bayaran perkhidmatan yang disediakan untuk syarikat perkhidmatan kawalan keselamatan masih di paras lama tetapi tangga gaji minimum pula telah ditetapkan.

Menurutnya, Akta Majlis Penetapan Gaji 1947 yang dikuatkuasakan sejak 15 Februari lalu menetapkan pihak syarikat perlu membayar gaji bulanan pekerja antara RM1,200 hingga RM1,500.

“Tetapi hingga kini pihak kerajaan mahupun swasta belum bersedia memenuhi permintaan PPKKM supaya nilai kontrak bagi membekalkan pengawal keselamatan dinaikkan,” dakwanya.

M.Nagoor mendakwa, syarikat perkhidmatan kawalan keselamatan terbabit tidak mampu menaggung kos gaji pengawal keselamatan tersebut kerana harga perkhidmatan yang ditawarkan kepada mereka tidak mencukupi.

Dakwanya lagi, PPKKM sudah pun mengemukakan rayuan kepada Kementerian Sumber Manusia untuk memberi tempoh selama enam bulan atau hingga kadar kontrak dinaikkan sebelum akta itu dikuatkuasakan sebelum ini.

Tambahnya, mustahil pihak syarikat dapat membayar gaji pengawal keselamatan mengikut akta yang telah dikuatkuasakan itu jika pihak terlibat enggan menaikkan kadar harga perkhidmatan untuk mereka.

By hAng keBun with No comments

0 comments:

Related Posts with Thumbnails