Thursday, May 20, 2010

Tips Kendali Kecemasan Ketika Percutian



aku ingin berkongsikan tips-tips yang boleh anda lakukan jika anda menghadapi situasi kecemasan sewaktu anda sedang bercuti mahupun melancong.



BERTENANG

Walau apa pun keadaan yang dihadapi ketika itu, perkara pertama yang perlu ada dalam diri ialah bertenang. Jangan terheret dengan emosi kerana anda adalah orang harapan, apatah lagi jika ia berlaku ditempat orang.



RAWAT

Rawat insan kesayangan anda. Gunakan pengetahuan pertolongan cemas anda untuk itu. Bagi sesetengah negara tiada pasukan paramedik yang diujudkan. Jadi, pengetahuan bagaimana mengaplikasikan pertolongan cemas adalah amat penting.



CARI BANTUAN

Jika anda menginap dihotel, atau rumah tumpangan, minta bantuan daripada kakitangan tempat berkenaan. Jika masalah bahasa menjadi isu utama, cari pilihan lain yang terdekat. Pihak berkuasa tempatan atau kedutaan asing. Tak kira kedutaan negara mana sekali pun, mereka ada kakitangan yang boleh berbahasa Inggeris dan akan menolong anda.



PENGESAHAN DAN DOKUMEN

Jika anda seorang pemegang polisi insuran, pastinya ada tuntutan yang bakal dibuat. Anda perlu tahu sedikit sebanyak tentang perlindungan polisi insuran yang anda miliki Dapatkan dokumen-dokumen yang diperlukan untuk itu.



Utamakan keselamatan. Jika sesuatu kecemasan atau kemalangan berlaku, anda pasti bersyukur kerana bersedia.









By hAng keBun with No comments

0 comments:

Related Posts with Thumbnails