Sunday, April 18, 2010

kekuasaan Allah


ASAP hitam berkepul-kepul naik ke udara kesan daripada gunung berapi di bawah glasier Eyjafjallajokull di Iceland, kelmarin. Letusan kedua ini memaksa banyak penerbangan di Eropah terpaksa dibatalkan. - AP


MASYA ALLAH.....bile direnung lama-lama gambar nie...apa yang kita fikirkan????

sekarang nie pun pelbagai bencana dan wabak mula berlaku di negara kita pula....

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: “Mereka hanya mengetahui yang lahir (sahaja) dan daripada kehidupan dunia, sedang mereka lalai tentang (kehidupan) akhirat.” (Ar-Rum: 7)

Demikian juga dalam memerhatikan dan memahami ayat-ayat Allah, seandainya mereka melihat ayat-ayat tersebut dengan pandangan mata atau dengan pelbagai aneka fenomena, tetap tidak dapat meletakkan atau memanfaatkannya sebagai bukti keesaan dan kekuasaan Allah s.w.t.

Malah ia juga tidak dapat membawanya memahami makna hidup dan fungsi serta peranan manusia di pentas dunia ini. Boleh jadi mereka melihatnya sebagai satu perbuatan sihir atau mitos atau boleh jadi juga mereka melihatnya semata-mata sebagai fenomena alam dan tidak mengaitkannya sedikit pun dengan Allah s.w.t.

Firman Allah yang bermaksud: “Aku akan memalingkan hati orang-orang yang sombong dan takbur di muka bumi ini dengan tiada alasan yang benar daripada memahami ayat-ayat-Ku (yang menunjukkan Kekuasaan-Ku); “Dan mereka yang bersifat demikian jika mereka melihat sebarang keterangan (bukti), mereka tidak beriman kepada-Nya, dan jika mereka melihat jalan yang membawa kepada hidayah petunjuk, mereka tidak mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. Dan sebaliknya jika mereka melihat jalan kesesatan mereka terus mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. Yang demikian itu kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka sentiasa lalai daripada-Nya.” (al-Araaf: 146)

Jadi, apakah kaitan antara kederhakaan manusia kepada Allah seperti kekufuran dengan bencana alam? Di dalam al-Quran sendiri banyak menyentuh hal sedemikian. Hanya manusia seringkali alpa menemukan makna antara yang makruf dengan yang mungkar.

Dosa dan keingkaran yang dilakukan manusia mengakibatkan gangguan terhadap keseimbangan di darat, di laut dan udara. Ketiadaan keseimbangan itu, mengakibatkan bencana bagi makhluk yang hidup termasuk manusia. Semakin banyak pengurusan terhadap persekitarannya, semakin besar pula kesan keburukanya. Semakin banyak serta bermacam-ragam dosa manusia, semakin parah pula kerosakan persekitarannya. Hakikat ini merupakan kenyataan yang tidak dapat ditolak, apabila kita mengaitkannya dengan fenomena yang melanda manusia akhir-akhir ini. Demikianlah Allah s.w.t menciptakan semua makhluk, saling kait-berkait. Dalam kaitannya yang harmonis, lahir keserasian dan keseimbangan daripada yang terkecil hingga yang terbesar, dan semuanya tunduk dalam pengaturan Allah s.w.t Yang Maha Agung.

Apabila terjadi gangguan pada keharmonian dan keseimbangan itu, maka kerosakan tidak dapat dielak, dan ini memberi kesan kepada seluruh bahagian alam, termasuk manusia.

Alam raya dengan segala bahagiannya yang mempunyai kaitan antara satu dengan yang lain, bagaikan satu tubuh badan dalam satu ikatan ia merasai rasa sakit atau sihatnya. Demikian juga dalam pelaksanaan kegiatan dan kewajipanya. Seluruhnya saling pengaruh-mempengaruhi, dan sebagaimana dijelaskan di dalam al-Quran, pada akhirnya semua itu akan kembali kepada Allah s.w.t. Apabila salah satu bahagian tidak berfungsi dengan baik atau menyimpang dari jalan yang seharusnya ia tempuh, maka akan tampak kesan negatifnya pada bahagian yang lain. Kesan ini akan mempengaruhi pada seluruh bahagian. Hal ini berlaku terhadap alam raya dan merupakan hukum alam yang ditetapkan Allah s.w.t yang tidak mengalami perubahan, termasuk terhadap manusia, di mana manusia pun tidak mampu mengelakkan diri daripada mengalaminya.

Masyarakat manusia yang menyimpang dari jalan lurus yang di tetapkan oleh Allah, termasuk yang berkaitan dengan alam raya akan terasa impak yang negatif hasil daripada penyelewengan itu. Apabila. keadaan itu terjadi, maka akan lahir krisis dalam kehidupan bermasyarakat serta gangguan dalam interaksi sosial mereka seperti krisis moral, ketandusan kasih sayang dan kekejaman. Bahkan lebih daripada itu akan bertimpa-timpa musibah dan bencana alam seperti “keengganan langit menurunkan hujan atau bumi menumbuhkan tumbuhan”, datangnya banjir atau tanah runtuh serta gempa bumi dan bencana alam yang lain. Semua itu adalah ayat-ayat atau tanda-tanda yang diberikan Allah s.w.t Yang Maha Kuasa.

Allah berfirman yang bermaksud: “Telah timbul berbagai-bagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah s.w.t mahu merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan buruk yang telah mereka lakukan, supaya mereka kembali insaf dan bertaubat.” (Ar-Rum: 41)

Oleh hal yang demikian itu, dalam usaha mengharungi kehidupan duniawi, kita harus berasa senang, berlapang dada, yakin, dan reda menerima hukum dan peraturan Ilahi. Ia bersesuaian sepertimana firman Allah di dalam surah at-Taubah ayat 59 yang bermaksud: “Jikalau mereka bersungguh-sungguh reda dengan apa yang yang diberikan Allah dan rasul-Nya kepada mereka, dan berkata, “Cukuplah Allah bagi kami, Allah akan memberikan kepada kami sebahagian daripada kurnia-Nya, dan demikian (pula) rasul-Nya, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berharap kepada Allah.” (Tentulah yang demikian itu lebih baik bagi mereka).”

Ada pun perkara yang termasuk dalam ruang lingkup yang diterima dengan perasan senang hati (reda) itu ialah ketentuan-ketentuan (qadar) yang sudah ditetapkan Allah untuk setiap orang atau sesuatu bangsa.

Ketentuan-ketentuan itu yang umumnya disebut takdir pada asasnya melibatkan dua perkara. Pertama, berupa nikmat yang pasti akan diterima manusia dengan perasaan senang dan dengan penuh kegembiraan; dan kedua, merupakan bencana (musibah dalam pelbagai bentuk).

Ketika kita ditimpa bencana, sudah tentu kita akan mengeluh, sedih dan berkata-kata dalam hati: mengapa musibah itu menimpa ke atas diri kita. Sikap seumpama ini termasuk dalam kategori tidak reda menerima takdir ketentuan Ilahi.

Walhal dalam Islam dianjurkan agar kita bersikap seperti yang disabdakan oleh Nabi s.a.w yang bermaksud: “Apabila sesuatu musibah menimpa engkau, maka janganlah engkau berkata, “Kalau (tadinya) aku berbuat begitu tentulah jadinya akan begini.” Tetapi katakanlah, “Allah telah mentakdirkan yang demikian dan apa-apa yang dikehendaki-Nya, Dia perbuat.” Ucapan `kalau-kalau’ itu hanyalah membukakan peranan syaitan.” (Riwayat Muslim)

Jelasnya, dengan apa yang kita saksikan di sekeliling kita, selain mengakuri keesaan dan kemahakuasaan-Nya, hendaknya kita juga dapat menginsafi bahawa betapa pentingnya manusia diasuh untuk ‘bersahabat’ dengan alam.




By hAng keBun with No comments

0 comments:

Related Posts with Thumbnails