Saturday, February 25, 2012

Awasi pemimpin yang hanya perguna pengikut

Baru-baru ni belia dijemput untuk bersama Tun Dr Mahathir Mohamad dalam Bicara Minda....Banyak input yang diberi...antaranya....

Masyarakat terutama golongan belia dinasihatkan supaya memilih pemimpin yang ikhlas dan tidak hanya menggunakan para pengikut demi mencapai cita-cita tertentu, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Katanya, para belia seharusnya memilih individu yang benar-benar mampu menjaga kepentingan masyarakat serta mempunyai nilai budi pekerti tinggi, sesuai dengan tanggungjawab yang dipikul.

"Ada pemimpin dalam negara hanya menggunakan pengikut. Setengah (pemimpin) hanya nak ke Putrajaya dan bukan menjaga rakyat.

"Jadi pengikut ini (kepada pemimpin itu) hanya alat untuk dia ke situ (Putrajaya)," katanya semasa berucap pada program Bicara Minda Bersama Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Dr. Mahathir menambah, pemimpin perlu sentiasa mengutamakan pengikut dan tidak mementingkan diri sendiri seperti dalam hal mengumpul kekayaan.

Jika gagal menjaga kepentingan pengikut masing-masing, katanya, para pemimpin itu dikira tidak melaksanakan tanggungjawab utama mereka serta akan ditinggalkan oleh para pengikut.

"Ramai pemimpin Arab lupa tugas sebagai pemimpin dengan mengutamakan kedudukan, kuasa dan kehidupan lebih mewah serta dilupakan tentang pengikut. Akhirnya selepas puluhan tahun nanti mereka dijatuhkan dan inilah nasib pemimpin yang lupa," katanya.

By hAng keBun with No comments

0 comments:

Related Posts with Thumbnails