Tuesday, May 18, 2010

Tangguh bayar, saman terus naik


JPJ mengambil pendekatan drastik mengenakan penalti terhadap pesalah jalan raya selepas kes saman tertunggak semakin bertambah. - Gambar hiasan.

Pemilik kenderaan yang gemar bertangguh membayar saman yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) perlu berfikir panjang jika ingin meneruskan tabiat berkenaan selepas ini.

Ini berikutan tindakan JPJ untuk memperkenalkan satu sistem yang bukan saja tidak akan memberi lagi diskaun saman tetapi mengenakan penalti dengan kadarnya terus meningkat selagi bayaran tidak dijelaskan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Solah Mat Hassan berkata, kertas kerja pelaksanaan konsep saman 'lebih lama ditangguh, lebih banyak perlu dibayar' itu telah siap dan akan dibentangkan ke Kabinet tidak lama lagi.



Pelaksanaan pastikan denda PDRM, JPJ sama: Musa

Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan turut menguatkuasakan pemansuhan kadar diskaun saman kepada pengguna jalan raya di negara ini yang melakukan kesalahan lalu lintas, seperti dilaksanakan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata ia bagi memastikan dua agensi penguat kuasa itu melaksanakan mekanisme dan undang-undang lalu lintas yang sama ke atas semua pesalah trafik di negara ini. Beliau berkata, sebagai dua agensi menguatkuasakan undang-undang jalan raya dan memastikan peraturan lalu lintas dipatuhi, kesamaan dalam menentukan hukuman, termasuk tidak membenarkan lagi diskaun saman perlu dilaksana bersama bagi mengelak kekeliruan.

“Kita akan selaras semua (pemansuhan diskaun saman dan mengenakan penalti jika lewat menjelaskan saman antara PDRM dan JPJ)... tak boleh ada dua pelaksanaan hukuman dan peraturan yang berbeza,” katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam.

Kelmarin, Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan, dilaporkan berkata, JPJ kini memansuhkan kadar diskaun yang ditawarkan kepada penerima saman pelbagai kesalahan lalu lintas, berkuat kuasa minggu lalu.

Solah dilaporkan berkata, satu pendekatan lain juga akan dilaksanakan, iaitu dengan mengenakan penalti jika lewat menjelaskan bayaran saman.
Sebelum ini, Musa dilaporkan berkata, PDRM tidak bercadang mengadakan operasi besar-besaran bagi memastikan pesalah lalu lintas yang belum menjelaskan saman berbuat demikian.

Katanya, mereka yang tidak menjelaskan saman itu sudah pasti terpaksa juga berbuat demikian selepas tempoh tertentu apabila tidak dapat memperbaharui cukai jalan atau lesen memandu disebabkan nama mereka sudah disenarai hitam.

Mengulas lanjut, Musa berkata, tiada sebab mengapa pesalah trafik tidak mahu atau terlewat menjelaskan saman kerana PDRM sudah melaksanakan pelbagai kaedah bagi memudahkan mereka berbuat demikian termasuk menyediakan kaunter saman di lokasi tertentu.

Katanya, pihaknya juga akan mengadakan perbincangan lebih lanjut bagi menentukan jumlah kadar penalti yang mungkin dikenakan terhadap pesalah trafik yang lewat menjelaskan bayaran saman mereka.

Beliau bagaimanapun, tidak memberitahu jumlah keseluruhan saman PDRM kepada pesalah trafik yang belum dijelaskan sehingga kini.

By hAng keBun with No comments

0 comments:

Related Posts with Thumbnails