Tuesday, April 13, 2010

9 Tips Dapatkan Bentuk Badan Ideal Bagi Mereka Yang Kurus!


Memiliki tubuh yang terlalu kurus boleh menyebabkan seseorang itu rasa rendah diri. Mereka takut dikatakan berpenyakit atau kurang berkhasiat padahal setiap hari mereka rasa mereka telah makan makanan yang berkhasiat.

Terlalu kurus juga membuat penampilan kurang cantik, tonjolan tulang sana sini tidak sedap dipandang mata.

Memiliki badan yang gemuk adalah idaman orang yang kurus. Bagi mereka yang ingin menambah berat badan, berikut beberapa cara cepat menggemukkan badan:

1) Bersukan

Dengan bersukan tubuh menjadi sihat, sistem tubuh berfungsi dengan baik. Usahakan bersukan sekurang- kurangnya sekali seminggu. Sukan yang menyebabkan anda berpeluh.

2) Minum Susu

Susu selain daripada menyihatkan badan juga dapat menggemukkan badan anda, khususnya susu full cream. Dicadangkan minum susu full cream dua kali sehari.

3) Kunyah Makanan

Ketika makan kunyahlah makanan sehingga hancur. Ini memudahkan proses pencernaan. Apalagi makan makanan yang sukar dicerna. Kerana selain di mulut tidak ada lagi gigi di tempat lain.

4) Makan Dengan Teratur

Setiap hari makanlah dengan teratur. Pastikan mengambil sarapan, makan tengah hari dan malam tepat waktunya. Dan di antaranya dapat diselangi makanan tertentu.

5) Jenis Makanan


Jenis makanan sesuaikan dengan aktiviti harian anda. Jika banyak bergerak, maka makanlah makanan yang mengandungi banyak karbohidrat dan lemak. Sebab jika berlebihan karbohidrat dan lemak akan terkumpul. Protein tidak dikumpul oleh tubuh.

6) Tidur Yang Cukup

Tubuh memerlukan 8 jam waktu berehat. Usahakan tidur siang.

7) Kurangkan Merokok

Jika anda merokok, kurangkan atau berhenti sama sekali.

8) Makan telur putih satu kali sehari.

9) Periksa Kesihatan Anda

Jika anda pernah gemuk dan kemudian kurus, sila periksa kesihatan anda.

Jika anda kurang selera makan dan hanya makan sedikit setiap kali mengambil makan tengah hari atau makan malam, maka anda pasti tidak akan berjaya menggemukkan badan!

By hAng keBun with 3 comments

3 comments:

kalau kurus nak gemukkan badan, pegi fastfood je...

kat farmasi ad jual gain weight..
hehe

ada antara kita susah nak naik berat badan...banyak faktor..apa-apa pun semoga berjaya... :)

Related Posts with Thumbnails